söndag 13 mars 2016

Varmbänken Odlingsredo

Det blev ett litet stopp i blogginläggen här av två orsaker. Den ena är att jag faktiskt inte gjort så mycket odlingsrelaterat sen varmbänken sattes igång. Den andra att jag precis börjat på ett nytt jobb, med introduktion och allt vad det innebär,vilket har bidragit till att orken har trytit lite senaste tiden.
Men nu är det på gång igen! Varmbänken har fått stå och "brinna av sig" nu under två veckor. Den högsta temperaturen jag uppmätte var ca 65 grader ca 10 cm ner i bädden.
Idag lades jord på.


Såhär såg varmbänken ut efter två veckors brinntid, halmen är inte lika gul längre utan går mer mot brunt, och några trevliga svampar har även flyttat in till bäddens mikroliv längst till höger. Det är även ganska hög luftfuktighet i bänken då det är riktigt fuktigt, utan att vara dyngsurt. Idag var temperaturen ca 30 grader, vilket är ganska lagom när jorden ska komma på.



Jag har valt att använda 3 olika sorters jord. Anledningen till att jag gjort så har att göra med växternas näringsbehov. I botten närmast halmen har jag valt att använda vad jag kallar ful jord. Ganska billig köpejord som gärna säljs 4 st för 159 eller något liknande. Den är baserad till stor del på torv och berikad med hönsgödsel. Den passar bra till att skapa höjd i bädden, och inte vara så näringskraftig då stora delar av växternas rotsystem kommer vara lite längre upp i bädden.


Nästa lager däremot ser jag som viktigt för växterna. Här är den största delen av rotsystemet, och därmed där det största näringsupptaget sker. Därför är det viktigt att det jag odlar har gott om näring i jorden, och att jorden har en bra struktur för rötterna att söka sig igenom. Här har jag valt Hasselfors Grönsaksjord, förutom gödsel innehåller den också många andra viktiga spårämnen för växterna. Denna jord är ganska dyr och kostar ca 100 kr per säck. I min bänk gav 80 L ett ca 5 cm tjockt lager.

 Det sista lagret är själva toppskiktet. Det är här de unga inomhus uppdrivna plantorna och fröer kommer i kontakt med jorden för första gången. Det viktiga är att den inte är för näringskraftig då det kan bränna sönder de små plantornas rötter. Dessutom utvecklas rotsystemet bättre om den jord plantan utvecklar sitt rotsystem i inte är så näringsrik eftersom den då måste söka näring, som de kommer hitta i jordlagret under där den näringsrika grönsaksjorden finns. Som toppskikt har jag valt Hasselfors P-jord, den är inte riktigt lika näringsfattig som såjord, men inte så kraftig som grönsaksjorden. P-jorden håller fukten väldigt bra vilket är fördelaktigt när man har små plantor som är känsliga för uttorkning. Dock så kan den kanske vara för kraftig för fröer så det blir till att testa och se. Om den är för kraftig kan man alltid lägga på ett lager såjord just där man tänkt så fröer. Dessutom är den också sandblandad vilket morötter tycker om.




 Varmbänkens jordnivå när allt är påfyllt och färdigt.

 Jag har valt att ha ett ganska djupt jorddjup, då tanken är att varmbänken ska förse oss med morötter hela sommaren. Mitt djup är därför ca 20 cm mellan halmen och ytterst jordlagret. Man behöver inte ha ett så stort jorddjup om man bara ska odla exempelvis sallat.
Varmbänkens jord på ca halva djupet var ca 12 grader vilket är ganska optimalt för sallatsodling, då optimal groningstemperatur ligger mellan 14-18 grader. Även morot och rädisa bör stormtrivas då deras optimala groningstemperatur ligger mellan 16-26 grader.
Jag väntar dock några dagar med att så i bänken, ibland kan temperaturen stiga kraftigt efter att man lagt på jorden, så genom att vänta låter jag bänken stabilisera sig temperaturmässigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar