tisdag 22 mars 2016

Årets första sådd

Med varmbänken odlings redo vart det även dags för årets första sådd. Jag har delat upp varmbänken i lite olika grönsaksgrupper och bara sått en liten omgång, för att hela tiden fylla på varmbänken med små omgångar och ha en kontinuerlig skörd än en stor. Fröerna handlar jag från Runåbergs och jag har inga F1-hybrider då jag även vill kunna fröodla.

Varmbänken ska ge mest sallat såhär i början är det tänkt, men jag odlar ganska tätt i bänken och mellan sallats raderna så sår jag rotfrukter. Morot, majrova och rädisa är alla rotfrukter som har en snabb utveckling och är underbara primörer. När det kommer till moroten gäller det dock att välja en snabb sommarsort. Jag odlar Amsterdam Forcing som ska vara en av de snabbaste rötterna. Rödbetan däremot är ett lite mer kräset frö, vi får se om den dyker upp.



Senare i sommar är det tänkt att varmbänken ska ha en ört och krydd hörna. Denna hörna är redan lite påbörjad med att så gräslök och persilja som tål lite kyla och har hyfsat lång utvecklingstid.


Sedan har vi sallatshörnan. Jag gillar en riktigt mixad sallad till lunch, därför odlas även hyfsat många sorter hos oss. Förutom klassiska plocksallat och huvudsallat odlas även andra bladgrönsaker som spenat, mangold, pac choi och ruccola. Alla dessa sallats sorter som jag har valt ut är tidiga sorter och ska helst inte sås under högsommaren utan mer i början och slutet på säsongen.

 Årets första sådd här av små rädisfrön nu är det bara att vänta på att de ska dyka upp något om någon vecka eller så.

 Det börjar även komma små vårtecken i trädgården. Köpte ganska många lökar på rea i höstas och pillade ned i jorden. Här är i alla fall två utav någonting som har börjat kämpa sig upp för att nå ljuset.

 Dock så har något varit och grävt upp några av mina lökar oc mumsat i sig. Jag gissar på rådjur eller hare.
 Med snön borta så börjar landet sakta men säkert att tina. De upphöjda bäddarna är redan mjuka till skillnad från gräsmattan runtomkring där tjälen än sitter hårt. Såhär på våren vinner man verkligen ganska många veckor på upphöjda djup bäddar och den extra värme det ger.
 Till skillnad från andra år så känns det dock iår som att tjäle och frosten har sprängt bäddarna mer än vanligt. De är riktigt gropiga och har liksom flutit ut en hel del. Det får ordnas senare när jorden har rett sig och det är dags att gödsla bäddarna.
 Medans vissa av bäddarna har flutit ut, så känns det som att vissa istället har krympt och gången i landet har blivit jätte bred.
 Och vad gäller gångarna i landet, så är det den tiden på året då man är väldigt glad i sina stövlar. Marken i landet är så blöt av allt smältvatten så att det är en enda stor lervälling som man får klampa runt i.
 Dagen avslutades med en liten inspektion av landet, och det som göms i snö kommer fram i tö. Det som kom fram var att jag förra året inte riktigt hann med att göra iordning alla bäddarna för sin vintervila innan tjälen satte in. Prioriteringen i höstas var att gräva ut varmbänken, och då är det inte alla gånger man hinner med det andra. Men det tar vi nu till våren istället. Kvar står här några tappra pinnar av brysselkålen.

 En liten intorkad tagetes som ingick i samodling med kålen förra året. Och undkom sniglarna.
 Även hallonlandet behöver lite kärlek nu i vår. Egentligen ska man klippa ned hallonen på hösten på de grenar som de bar frukt på. Men jag undrar om det ändå inte är en bättre ide att klippa ned dem såhär tidigt på våren istället då man nu väldigt tydligt ser vilka grenar det är som burit frukt, då de är alldeles askgråa till skillnad från fjolårsskotten som kommer bära frukt iår och är härligt bruna.

 Ett fjolårsskott som burit frukt och ska klippa ned. Grenen har blivit alldeles torr och grå och är lätt att känna igen nu.
 Löken förra året växte verkligen ingenting. Det var en gröda som jag totalt gav upp på, och som nu står kvar och gör sig påmind om hur dåligt den gick.
 Lavendeln har iallafall tagit sig rejält. Köptes som väldigt små ynkliga plantor 6 för 100 och är nu rejält vackra buskar som ska trimmas lite i vår så att de i sommar kan ge härligt doftande blommor igen.


1 kommentar:

  1. Tänkte när jag såg dina sängar att här är det en lyllos som inte har sniglar, men så nämner du strax att de ätit upp tagetesen. Så höll jag också på att kriga några år innan jag gav upp och byggde lådorna med sarg och snigelstaket runt. Man blir ju så j-kla trött på att inte ha sakerna ifred.
    Kommer säkert att bli jättefint i landen när de torkat upp.
    Angående grönsaksdjungeln i mitt inlägg så är den inte tätare planterad än fröpåsen rekommenderar men jag blandar högt och lågt uppåt och neråtväxande i lådorna så även luftutrymmet utnyttjas. Det jag vill skörda som babyleaves tex de första grödorna i varmbänken och de sista innan jul planterar jag tätare.
    Ska bli kul att följa dina odlingar och din blogg!
    Ha det så gott
    /Anette

    SvaraRadera