söndag 7 januari 2018

Sortgallring i frökatalogen

Idag fortsätter jag på högaktuella ämnet frö inköp. Denna gång tänkte jag gå igenom hur vi gör när vi väljer sorter till våra land, och de misstag vi gjort som lett upp till hur vi väljer frön.

När vi flyttade in i Radhuset för tre odlingssäsonger sedan fanns ingenting i odlingsväg. Det var bara en enda stor gräsmatta med en pion.



Jag har haft ett intresse för odling sedan liten men inte haft någon möjlighet att utveckla det. När jag äntligen fick en trädgård siktade jag in mig på stora odlingar, jag ville få utlopp för odlingslusten och kreativiteten med odling. Vi grävde ett 55 kvm stort land, det tog hela våren. I april stod jag där utan fröer. Som många nybörjare åkte jag ned till närmsta trädgårdskedja och köpte mig ett 10 tal fröpåsar av diverse komersiella märken. 

När jag valde mina första påsar tittade jag nästan bara på om fröpåsen såg rolig ut. -Det kan ju inte vara så stor skillnad på frö och frö. Jag tänkte att förkultivering inte skulle bli ett hinder. Det var ju bara att dra upp frön inomhus och på fröpåsen stod det ju förkultivering mars-april. Detta insåg jag senare på säsongen var ett nybörjarmisstag. Vissa sorter gav ingenting för det var sorter som inte passade för min odlingszon eller som var uppdragna på tok för sent. Vissa sorter gav jätte fint, fick tillochmed egna frön. Men besvikelsen var enorm när jag satte dessa frön året efter och inte alls fick den sorten jag odlat året innan. 
Dessa misstag gjorde att jag läste på och började se mig om efter frön på annat håll. Jag läste på om F1 hybrider och insåg att alla fröpåsarna jag köpt var just F1 hybrider. 

Jag ville ju ta egna frön, målet var en hållbar självförsörjande odling. 

När jag letade efter sortäkta fröer på nätet inför nästa säsong hittade jag Runåbergs fröer. Inga F1 hybrider i deras sortiment så risken att inte kunna ta eget frö eliminerades, det var bara att härja vilt bland sorterna. Men jag började fundera över varför det egentligen finns tio sorters rödbetor? Eftersom det var stor skillnad på frö och frö, vad innebar sortskillnaden? Hur stor inverkan hade den?

Zon kompabilitet var något viktigt. Ingen ide att odla en pumpa för zon 1 i zon 4/5. Smak skilde sig mellan sorterna, därav valdes många fröer på smak beskrivningarna. Stor skörd var också viktigt så därför valdes sorter som gav bra. 

Odlingen blev mycket roligare andra säsongen med sortäkta fröer, eftertanke kring sortvalet och experimenterande med såtid. Helt plötsligt gick många grönsaker bra. Det fanns nästan ingen grönsak som inte gav något. De fröer som samlades in kunde användas nästa år. Det gav en säkerhet till odlingen att även om jag inte får tag i sorten kommande år så har jag kvar den. Det väcktes en kreativitetslust att odla utanför fröpåsens strikta ram för sådd och våga prova mig fram istället.

Jag började även intressera mig för biologisk mångfald i odlingarna. Då vilda bin och fjärilar fullkomligt exploderade i vår trädgård. Många olika sorter ger förutsättningar för många olika insekter och arter av insekter. Därför vill vi odla så många sorter det bara går på vår lilla yta.

När vi idag väljer ur frökataloger följer vi dessa punkter: 
  • Inga F1 hybrider, alla sorter vi odlar vill vi kunna ta eget frö på.
  • Zon kompabilitet, det ska inte vara omöjligt att odla sorten här (zon 4/5). Vi kan tumma på zonerna och gå ned en eller två zoner och testa på våran varmaste odlingsplats. 
  • Utvecklingstid, sorterna ska hinna i vår zon, vi serieodlar gärna( läs gärna mer om serieodling här https://farbrorgron.blogspot.se/2016/09/serieodla-pa-friland-och-pallkrage.html) och väljer därför hellre sorter med kortare utvecklingstider.
  • Sort egenskaper, vi odlar på styv lera därför väljer vi sorter som gärna trivs i sådan jord och rotfrukter väljer vi sådana som inte blir så långa utan växer grundare och inte behöver kämpa mot leran. 
  • Avkastning, vi väljer framför allt sorter som ger en rik skörd.
  • Blommor, vi väljer framförallt sorter som går bra ihop med grönsaker och hjälper dem i sitt växtsätt eller skyddar dem mot skadedjur. Samt blommor som främjar bin och fjärilar.
  • Mångfald, vi odlar många olika grönsaker och sällan bara en sort utav varje grönsak.
  • Smak, vi testar i första hand sorter som har en tilltalande beskrivning gärna söta smaker. 
Detta ger en biologisk mångfald, en självförsörjande, hållbar odling med utrymme för kreativitet och experimentlust. Vi köper våra frön i första hand från Runåbergs och Impecta då de har stort utbud på ekofrö och sortäkta fröer.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar