söndag 1 maj 2016

Första omskolningen och skörd från varmbänken

Jag för odlar alltid mina plantor i pluggbox. Undantaget gurka och zucchini då deras fröer är så stora och de gillar inte omplanteringar. Plantor från pluggbox brukar få ett väldigt välutvecklat starkt rotsystem. Jag omskolar mina plantor när man börjar ana rötter i botten på pluggen. Iår har mina plantor stått alldeles för länge i pluggboxen, så länge att den lilla näringen som finns i såjord har tagit slut. Att plantorna lider av näringsbrist ser man i första hand på tomaterna. Bladen antar en röd eller lilaaktig ton. Detta är ett tydligt tecken på att plantan inte tar upp någon fosfor, och näring måste tillföras för att plantan ska fortsätta växa. Om man inte tillför näring kommer plantan stanna i växten och slutligen vissna ned och dö. 



 Här ser man tydligt det röda lila som uppträder när näringsbrist inträder.


Plantorna omskolas i näringsrik jord. Jag använder Hasselfors E-jord. Tomatplantorna får gärna sättas djupare än tidigare, speciellt om de ränt iväg i höjd. Alla växter i potatisfamiljen Solanum har nämligen förmågan att bilda nya rötter längs med stammen så länge de kupas med jord. Några vanliga växter som odlas ur den här familjen förutom potatis är tomat, chili, paprika och gyllenbär eller Physalis som den också kallas.
Broccolin däremot som tillhör kålfamiljen är jag noga med att inte sätta mycket djupare än tidigare i den första omskolningen. Kål får gärna skolas om två till tre gånger innan den hamnar på sin slutgiltiga växtplats. Men i den första omskolningen är stammen på plantan ganska tunn och känslig för rothalsröta. Skulle stammen hamna djupare och också stå blött då ruttnar stammen och vätsketillförseln till plantan stryps. Har rothalsröta väl inträtt finns det inget man kan göra för att rädda plantan. Kål gillar vatten, men när plantorna är så små och omskolade är jag mycket försiktig med vattning så att plantan absolut inte står blött. Ju äldre den blir och ju grövre stam den får desto mindre försiktig är jag med vattnet.


Efter ca fyra dagar efter omskolning är tomatplantorna nästan helt gröna igen och näringsbristen åtgärdad. Vid den första omskolningen kan plantorna stå och stampa i växten en stund, speciellt om man haft långa plantor som man böjt ned under jord. Detta gör de för att de koncentrerar sin växtkraft på att sätta nya rötter. När rotsystemet är färdigt brukar planta skjuta iväg med massor av nya blad. Solen i april och maj kan fortfarande stå lite lågt därför ger jag mina plantor fortfarande extra ljus.

Samma planta som i bilden ovan från pluggboxen. På bara några dagar med näring så är fosfor bristen nästan helt åtgärdad och plantan grön igen.


  Även broccolin fick sig en liten släng av näringsbrist. På kål känner man igen det på att plantan i sig verkar livskraftig och stabil men bladen börjar gulna och trilla av. Till skillnad från rothalsröta där hela plantan slokar och lägger sig ned, ofta något torr och slak.



Denna lilla planta är årets "mirakel planta". Sambon råkade välta ned en av de stora trähyllorna på pluggboxen. De flesta plantorna klarade sig med en enstaka reva i ett blad, men några plantor knäcktes rakt av på stammen. Jag gallrade inte bort dessa knäckta plantor på en gång utan väntade tills jag ändå skulle skola om dem. En av de knäckta plantorna har dock tagit sig ändå, så den fick en chans och blev omskolad. Nu är det en av mina största och frodigaste kålplantor även om den ser lite lustig ut med sin knyck på stammen.


Barnkammaren med extra lysrör är nu proppfull av små plantor. Ca 60 plantor har det blivit hittills och mer kommer.



 Varmbänken har skördats på sin första skörd den här veckan. Blev två mindre nävar spenat och några rädisor. Spenaten är av sorten Matador, och rädisorna är Plum Purple.


Vad kan man då göra med en såhär liten skörd? Man kan ha den som ett litet middagstillbehör i form utav sallad. Men vi föredrar att använda det till en nudelsoppa lunch. Som är enkel att laga på äggnudlar, en buljong tärning och hackade vår primörer.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar