söndag 29 maj 2016

Årets potatis, kål och bönor

 Häromdagen gjorde en till stor förkultiveringsinsats. Denna gången var det lite sommarblommor, gurka,squash och så massvis med bönor. Bönor ska vara himla trevliga att odla för den som vill vara självförsörjande. De växer på höjden och tar därför lite plats i landet. Vissa sorters störbönor kan bli uppemot 4 meter höga. De ger nya baljor så länge man skördar vilket kan ge en stor skörd och lång skördesäsong. Dessutom är färska späda bönor så himla goda! Jag har aldrig odlat bönor så detta är en ny växt för trädgården i år. Då bönor vill ha varm jord +15 grader för att inte ruttna, så skulle vi här i zon 3/4 få så ganska sent in i juni på friland, och kanske inte riktigt hinna få skörd. För att ge dem ett försprång förkultiverar jag dem inomhus ca 3 veckor innan utplantering.
Det slås på stort med bönorna, 60 plantor av störbönan "Blauhilde" och 24 plantor av buskbönan "Maxibel" är satta. För att spara på plastkrukor som kostar en del så sprar jag äggkartonger och toarullar som jag kan tillverka smarta små bönkrukor av. 


                                   

Då jag aldrig odlat bönor förut så tycker jag de gror väldigt besynnerligt. De liksom puttar upp hela bönan, klär av sig skalet och sedan i mitten från fröet kikar bladen fram. De första dagarna när de grodde gick jag och petade ner dem i jorden igen, det är ju sällan själva fröet tar sig upp igen efter att man petat ned det i jorden. Genom att prova nya saker så lär man sig även nytt.
                                       

                                       
Det var även dags att anlägga årets kålland och potatisbädd. I år har jag valt att bara ha en kålsort, nämligen broccoli. Den fantastiska sorten "Piracicaba" var en helt underbar broccoli och förra året när jag bara hade 4 plantor så kände man att det var synd att man inte hade flera. I år tänkte jag ha 9 plantor broccoli och 9 plantor brysselkål. Vad man tänker och planerar blir dock inte alltid av i praktiken när det kommer till trädgård, och just så blev det med kålen. Jag kom inte igång med brysselkålen och sår alltid många fler kålplantor än vad jag behöver om några skulle duka under. Därav hade jag broccoli plantor till att fylla hela bädden nu när det inte blev någon brysselkål. Tillsammans med kål odlar jag tagetes då de skrämmer bort nematoder i jorden, och ringblommor då kål trivs väldigt bra med ringblommor. Årets ringblommor är jag lite extra stolt över då de är tagna från eget frö.


 I mitten är ringblommorna sådda så att det gröna och orangea kommer flyta in i vardnra helt och hållet senare i sommar.

Mina förrotade potatisar fick även de flytta ut. Fördelen med att förrota är att de får ett stort försprång. De får ett rejält utvecklat rotsystem och blast som redan är på väg. Detta gör att potatisen kan komma igång väldigt snabbt med knöl sättandet när den kommer ned i jorden då allt annat redan nästan är färdigt. 



I år har jag även försökt vara extra noga med skyltningen av sorterna. Man lär sig av sina misstag, att skippa sort beskrivningar gör att man till nästa år inte hade en aning vilken den där supergoda potatisen var för sort. 


 En av sorterna som jag odlar i år är "Amandine" den hade riktigt bråttom med knölsättning då en liten potatis redan är påväg på den förrotade potatisplantan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar