lördag 25 mars 2017

Förkultivering och Omskolning

Beroende på var man bor och vad man sår kan det ha blivit dags för både inomhus sådd så kallad förkultivering eller omskolning utav plantor. 
Hos oss i zon 3/4 har det blivit dags för både och. Tomater och viss del utav kålsådden sår jag inomhus nu, och chili samt aubergine plantorna har vuxit ur pluggboxen och behöver omskolas.
Då många frågor dyker upp om förkultivering hur man gör vid sådd, hur man bör hålla plantorna, vad man ska göra om de ränner iväg m.m så tänkte jag gå igenom hur jag gör vid tomat sådd och omskolning utav chili och aubergine. 

Förkultivering och sådd
A och O vid förkultivering tycker jag faktiskt är odlings hygien. Plastkrukor och pluggboxar återanvänds flera säsonger. Men de diskas noggrant i varmt vatten inför en ny säsong. Detta för att även om förra säsongens plantor inte var synligt sjuka kan de ändå ha burit med sig någon smitta, eller plantor som bara inte tog sig och dog kanske gjorde så på grund utav någon sjukdom detta vill jag inte föra vidare till årets små plantor. 

 



Vad ska man så i?
Egentligen kan man så i vad som helst. Man kan använda gamla glassburkar, vindruvsaskar, skoställ, roottrainers, pluggbox, minidrivhus mm utbudet är oändligt.
Pluggboxen tycker jag är ett trevligt verktyg att använda för uppdrivning utav plantor som man vill ska vara en och en som exempelvis tomat och som inte har för stora fröer. Ärtor och bönor faller exempelvis bort dessa sår jag istället i toarullar eller stora pluggbrätten. Plantorna får väldigt fina rotsystem, det är ett lätthanterligt system där man kan välja att plocka ut några plantor i taget eller allihopa på en och samma gång. Det är lätt att så ett frö per plugg och man får många plantor på en liten yta då en pluggbox tar 49 plantor. Den kommer med lock vilket lämpar sig bra för nysådda fröer som behöver värme,ljus och fukt. Jag fyller min pluggbox med Så-jord, det går åt ca 1 L jord per pluggbox om man fyller hela.





Jag fyller pluggboxen med ca halva mängden i taget. När jag fyllt på den med första omgången jord, ser jag till att köra ner fingrarna i varje plugg och trycka ihop jorden. Annars är risken att jorden sjunker efterhand och plantorna får väldigt lite jord att stå i, samt hamnar långt ned i pluggen där ljuset är sämre.







Jag fyller på med mer jord och trycker återigen till jorden så att den packas i pluggarna. Den ska dock inte packas för hårt för då blir det syrebrist för de kommande plantorna. Det ska kännas som att jorden tar emot när den trycks ned men inte som en hård stum kaka.




Hur ska fröerna ha det? Vad innebär ljusgroende eller mörkergroende?
När jorden är på plats använder jag pluggboxens lock till att göra små hål i jorden där jag sedan lägger ner fröerna ett och ett. Om jorden är för hårt packad kommer det inte bildas små hål utan att man får ta i ordentligt eller att hålen inte blir lika djupa som pluggboxens piggar. 


De flesta fröer är ljusgroende. Det innebär att en viss mängd ljus måste komma ner till dem för att de ska gro. Man kan lämna fröerna helt otäckta men man får då vara försiktig vid vattning då de lätt flyter iväg eller rubbas ur sin position när det väl grott. Jag väljer därför att peta ned lite jord ovanpå fröerna från kanten på hålet så att fröet täcks, men att täcket är så tunt att ljus kommer igenom. Mörkergroende fröer behöver istället helt mörkt. Dessa fröer behöver täckas med jord. Vill man vara säker på att inget ljus smiter igenom jorden kan man antingen täcka boxen med en svart plastpåse eller ställa boxen i en garderob. Oavsett om fröerna är ljus eller mörkergroende är det är viktigt att vattna sådden direkt. Jag använder en sprayflaska i början för att inte rubba jorden allt för mycket. Sedan måste man passa sin sådd. Nysådda fröer får inte torka ut, då är risken att de inte gror eller dör precis när de har börjat gro.



Vad händer med sådden de närmsta dagarna?
Jag ser till att märka upp sådden på något sätt så att jag vet vilka sorter jag har sått var. Sedan åker locket på. Pluggboxen har två lägen ett där ventilationen är stängd (såsom på bilden) och ett där ventilationen är öppen. Jag använder det stängda läget tills att fröerna har grott. Dels för att bibehålla fukten på sådden då kondensen kan återfukta jorden, och dels för att hålla uppe värmen. De flesta fröer gror inom en vecka, men vissa tar längre tid på sig. Många fröer vill gärna ha det varmt och ljust när de ska gro. Här kan man göra på olika sätt. Man kan hålla sådden i badrummet då det ofta är varmt och fuktigt där tills att plantorna tittar upp. Man kan använda sig utav värmematta som man ställer pluggboxen på. Jag ställer min sådd i söderfönstret i husets varmaste rum. Så fort plantorna tittar upp sedan får de flytta till svalare ca 16+ grader och extra ljus från lysrör. Om plantorna hinner ränna iväg för att man var borta över en helg så är inte det hela världen. Är det plantor som tillhör tomat släktet kan man plantera om dem djupare vid första omskolningen. Det viktiga är att ställa plantorna extra ljust och svalt så fort man upptäcker att de ränner iväg. Plantorna får bo i pluggboxen tills ett eller två karaktärs bladpar är utvecklade. I början har jag locket på och då i ventilationsläget. När jag ser en antydan till karaktärsblad brukar jag ta av locket helt. Sedan är det dags för omskolning när plantorna har växt till sig ytterligare.



Omskolning
Plantor som bott i pluggbox utvecklar oftast fina rotsystem. Eftersom jag sår mina plantor i såjord som är lite näringsfattig så triggar jag rotsystemet till att växa på sig då rötterna växer för att söka näring. Mina plantor kan därför se väldigt små ut ovan jord inför den första omskolningen men de är desto större under jord. De växer oftast till sig mer ovan jord efter den första omskolningen då rötterna hamnar i mer näringsrik jord och plantan inte längre måste söka efter näringen på samma sätt. 


















När ska man omskola sina plantor?
Som tumregel kan man säga att plantan ska ha utvecklat ett till två karaktärs bladpar dvs sina riktiga blad inte de första hjärtbladen innan en första omskolning görs. Jag skolar om mina när de har ett eller ett halvt karaktärs bladpar. Jag lyfter och tittar på rötterna i botten utav pluggboxen. Syns små vita rötter i botten på pluggen så brukar det vara dags för omskolning även om plantan ser ynklig ut ovan jord. Chiliplantan som syns på bilden har även börjat utveckla luftrötter de små knottrorna på stammen. Det brukar också vara ett tecken på att det är dags för omskolning. 





 Den första omskolningen gör jag i mindre krukor 5x5 cm storlek. Har man sått många plantor kan man redan nu gallra och bara låta de finaste, starkaste och största plantorna gå vidare. Lite dyrare fröer som chili och tomat sår jag väldigt nära den mängd plantor jag vill ha. Jag sår enbart ett eller två fröer extra, därför gallrar jag inte bland dessa plantor utan omskolar alla oavsett hur de ser ut. Jag använder hasselfors P-jord till omskolning.



Många plantor kan sättas djupare än vad de har stått tidigare. Vissa plantor mår till och med bra utav det. Speciellt tomat, chili och aubergine vill gärna ha sin stam begravd då den kommer bilda fler rötter längs med stammen. Dock ska man vara försiktig när man skolar om djupare så att det inte blir för blött runt stammen då kan plantorna drabbas utav rothalsröta och dör. Plantor som är extra känsliga för rothalsröta är: Gurka, bönor, majs, squash och pumpa. Dessa ska inte planteras djupare än tidigare.



 Sist men inte minst får man inte glömma att märka upp sina plantor ordentligt. I alla fall om man vill veta vilken sort man odlar så man kan odla samma sort nästa år. Det finns många system att märka upp plantor på. Det viktiga är att man själv förstår hur man har tänkt. Jag själv använder ett siffer-- system där jag skriver vad det är samt vilken sort om det behövs och så får den en siffra. Därefter får alla andra plantor utav samma sort samma siffra. Jag skriver även ner siffrorna i en lista på datorn utifall att det skulle komma vatten på etiketten och den blir svårläslig.















Plantornas hjärtblad har börjat gulna och ramlar av. Vad är felet?
Att så små plantor börjar tappa blad känns rent intuitivt att något är fel på plantan. Men så är inte fallet. Vissa plantor väljer att fälla sina hjärtblad då dessa egentligen inte längre behövs, samt att de inte kan växa sig så stora som plantan riktiga blad. Börjar hjärtbladen gulna eller ramla av så behöver man inte oroa sig. Det är först när karaktärsbladen börjar gulna, se vissna ut eller ramla av som det kan vara en indikation på att allt inte står rätt till med plantan.
Nedan är en chiliplanta med ett gult hjärtblad som antagligen snart kommer trilla av. Det andra hjärtbladet har redan trillat av. 
Bilden under är en aubergine planta vars hjärtblad har trillat av och den har utvecklat vad jag kallar ett halvt karaktärs bladpar då bara det ena bladet utav de två har blivit stort och det andra är fortfarande i sitt knopp stadium på väg.
Båda dessa plantor är friska plantor som kommer växa till sig under våren.






















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar