måndag 21 maj 2018

Gurka, majs och andra värmekrävande växter

Att så nya plantor är något vi gör nästan hela tiden för att fylla ut odlingarna varteftersom vi skördar. Men pågrund utav deras långa utvecklingstid sår vi vissa grönsaker bara en gång per säsong. Dessa grönsaker har en sak gemensamt, de är värmekrävande, snabbväxande och tycker inte om omskolningar.



Detta är min lista med värmekrävande växter som jag sår nu i maj. Här i zon 4/5 går det bra att så dessa under hela maj månad, för utsättning runt midsommar, alternativt slutet på juni första helgen i juli. 

  • Gurka
  • Pumpa
  • Melon
  • Majs
  • Bönor
  • Solrosor
  • Luktärtor
Av två anledningar vill jag inte ha dessa plantor inomhus: 
Det är redan mer än fullt i odlingsstationen med tomater och chili. Många utav dessa är så värmekrävande att ljuset inomhus inte räcker till så det är lätt att få långa rangliga, ohanterliga plantor.
Och jag har redan mycket att avhärda och fjäska med, och dessa grönsaks grupper blir lätt många plantor. Jag själv är uppe i 170 plantor till min lilla radhusodling. 




























För att slippa avhärdning och ha dem inomhus låter jag dem enbart gro inomhus. När fröet grott är jag snabb med att ta ut dem. Då får de sol från första början och tål den och sparar plats inne. Men dessa växter är värmekrävande så jag tar in dem varje kväll för natten, fram till ungefär 1 vecka innan jag tänkt plantera dem på sin slutgiltiga växtplats.

Dessa plantor tycker heller inte om omplanteringar. De har kinkiga rötter som inte vill ha för mycket rörelse eller gå av. Därför drar jag ned på antalet omplanteringar till det minimala.  



Alla dessa växter har stora frön, så de druknar inte i en stor kruka, och rinner inte iväg när man vattnar. Jag sår dem därför i en kruka som är ca 15 cm i diameter i Hasselfors P-jord. I en såpass stor kruka får de också plats att växa till sig ordentligt till ca 4-6 bladpar. 


















När de är stora nog och risken för nattfrost är förbi, kan de direkt från krukan sättas ut på sin slutgiltiga växtplats, och på så sätt slipper man omskolningar och störa deras rötter. Varje gång man skolar om dessa känsliga plantor så behövs en återhämtningsperiod på ca 1-2 veckor innan den kan ta ny fart och fortsätta växa igen detta försenar skörden med lika många veckor


Majs, gurka och bönor behöver man oftast ganska många plantor utav för att få en hygglig skörd. Dessa sår jag därför i  större brätten, eller i toarullar. De jag sår i toarullar sätter jag sedan ut med hela rullen i jorden. 



Squash, melon och pumpor behöver man inte så många utav då en planta ger ganska mycket frukt samt att plantorna blir stora och kräver mycket plats. Dessa sår jag därför en och en i större plastkrukor. 


Luktärtor och solrosor är mindre känsliga för att få rötterna störda men är värmekrävande och snabbväxande. De bredsår jag i större krukor och delar sedan när jag sätter ut dem. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar