lördag 15 april 2017

Omskolning och sorgmyggor


För ett tag sedan såddes aubergine och chili som sedan omskolades för första gången. Nu är det dags igen då de växt ofantligt fort under lysrörsbelysningen och växt ur sina krukor. Jag omskolar mina plantor många gånger för att få så kraftiga plantor som möjligt.

I början på året då aubergine och chili såddes hade jag inga problem alls med sorgmyggor, därav har dessa plantor fått växa till sig. De är odlade under extra belysning i ett något svalare rum. Det ger kompakta, knubbiga plantor istället för rangliga långa plantor med långt avstånd mellan bladparen. Tomat plantorna som såddes i mitten på mars har inte haft samma tur. Sorgmyggorna har varit på dem och många små plantor har dött. Sorgmyggorna äter upp den lilla plantans rötter och plantan dör. Några tomater har dock klarat sig och får skolas om för första gången.






Första omskolningen man gör rekommenderas att göras när plantan har fått två karaktärsbladpar, alltså sina riktiga blad borträknat de första hjärtbladen. Vidare omskolningar kan dock vara något knepigare att veta när det är dags att byta kruka. Av erfarenhet lär man sig att se när plantan ser ut att trängas i krukan. Plantan ser för grov ut upptill i proportion till vad den står i nedtill. 
Men för den som kanske odlar inomhus för första gången och aldrig gjort en omskolning finns ett till knep att ta till. Dels kan man kika under krukan, börjar rötter sticka ut ur botten är det antagligen dags. Annars kan man försiktigt vicka loss krukan från plantan och titta på rotklumpen. Är det tydligt med rötter, och mer rötter än jord då är det definitivt dags för nästa omskolning. 





Då har man bestämt sig för att plantan är redo för omskolning, men då dyker vanligtvis nästa krux upp. Hur stor kruka ska man egentligen omskola till?
Jag skolar hellre om fler gånger med mindre steg mellan krukstorlekar, än drar till med en stor kruka och får en långsammare tillväxt av min planta. Det blir fler krukor att hålla reda på och finna plats till, men det ger en snabb och fin tillväxt att jag tycker det är värt det.

När man skolar om större eller mindre plantor bör man tänka på att rotsystemet är väldigt känsligt. Jag håller i plantan om bladen/stjälken när jag sätter ned plantan i den nya krukan för att göra så minimal skada som möjligt på rotsystemet. 






Just potatissläktet som chili, tomat och aubergine hör till utvecklar gärna rötter längs med stammen. Därför sätter jag alltid denna familjen något djupare än vad de stått förut för att få än mer knubbiga och kompakta plantor.
Tomaterna ränner ofta iväg när de sås i pluggbox, när man ska omskola dessa kan man försiktigt snurra ned stammen helt under jord så att bara bladen sticker upp.









Vad gäller sorgmyggorna är de ett evigt gissel för små plantor. Jag har försökt med diverse huskurer utan större resultat. Nu har jag sått nya tomater då det inte är för sent än, och införskaffat mig en kannranka som står med sådderna.
Den fångar faktiskt gärna sorgmyggorna i sin kanna och än så länge har jag bara sett någon enstaka sorgmygga kring pluggboxarna. Så nu hoppas jag på bättre tomatlycka denna gång med denna mördar växt bredvid.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar